Fast Moving Consumer Goods

Sektor FMCG, czyli Fast Moving Consumer Goods, to inaczej sektor produktów szybkorotujących, czy też szybkozbywalnych. Inaczej mówiąc, jest to branża produktów codziennego użytku, zaspokajających podstawowe potrzeby konsumentów. Jak łatwo się domyślić, jest wysoce konkurencyjna, co oznacza bardzo trudne warunki wejścia na ten rynek a następnie przetrwania na nim. Ale to bardzo kuszący rynek, z uwagi na ogromną liczbę konsumentów, wysokie zapotrzebowanie i tanią produkcję. Co z tego jednak, że część z tych klientów nie jest przywiązana do marki i mogłaby zakupić nową? Jak ma znaleźć tę nową markę wśród wielu innych? Wystarczy wyobrazić sobie klienta przed półką ze słodyczami. Jak ma wśród setek z nich znaleźć ten, który chce mu sprzedać nowa firma albo stara firma, ale pod nową nazwą, z nowym opakowaniem, logotypem itp.? Również dla firm i marek już obecnych na rynku sprawa nie jest oczywista. Wystarczy drobna zmiana ceny, czy ustawienia produktów i klient może okazać się już nie taki lojalny. Mamy więc z jednej strony w miarę przewidywalną sytuację, kiedy już znajdujemy się na tym rynku, a z drugiej ogromny nacisk na to, by utrzymać albo większych swoją pozycję na rynku. Bardzo pomocne w tej trudnej sytuacji są badania rynku FMCG. Powinny je przeprowadzać regularnie takie działy firmy, jak marketing, sprzedaż, dystrybucja, obsługa klienta. Czyli powinniśmy dowiadywać się, jakie oczekiwania mają klienci, jak oceniają nasze produkty, reklamy, markę, logotypy, czy są usatysfakcjonowani, czy nawet ile są w stanie zapłacić obecnie i w przyszłości.

Jakich produktów mogą dotyczyć badania rynku FMCG

Czyli już wiemy, jak mogą pomóc badania. Jakich produktów mają zaś dotyczyć? Właściwie nie ma ograniczeń. Niezależnie od tego, czy to wyroby spożywcze, chemia gospodarcza, papierowy i inne wyroby przemysłu tytoniowego, kosmetyki. We wszystkich klienci oczekują satysfakcjonującej jakości za niską cenę, przyjemnych, krótkich reklam, treściwej, rzucającej się w oczy informacji, praktycznych opakowań.

Szczegóły badań

Potrzebne są nam dane. Aby do nich dotrzeć, trzeba zacząć od stworzenia koncepcji badania. Czyli co, w jakim zakresie, jakimi metodami/technikami chcemy badać, w jakim czasie, z jakim budżetem. Jeśli nie mamy praktyki w badaniach warto, przynajmniej w tym podstawowym etapie, zwrócić się do profesjonalnej agencji badawczej. Można skupić się na otoczeniu firmy, jej kooperantach, konkurentach, dystrybucji, produkcji, można na konkretnym produkcie (opakowanie, informacje, logotypy), można na klientach (satysfakcja, oczekiwania, potrzeby, ogólne oceny). Są to testy konceptów produktów, jak i gotowych produktów, ich opakowań, składu, logotypów, ogólnie marki, badania skuteczności reklam i reakcji na kampanie reklamowe, zwyczajów konsumentów, wielkości rynku potencjalnych klientów. Wszystko to z wykorzystaniem metod i technik badań jakościowych – przede wszystkim – ale i ilościowych. W zależności od potrzeb.

Comments are closed.

Post Navigation